Kdy ověřovat tachograf?

  • DATACHO.cz
  • 23. 11. 2019

Tachograf, který je ve vozidle nemusí být vždy ověřen. Pozorně si ovšem nastudujte podmínky, při kterých je to umožněno.  Pokud váš tachograf nebyl ověřen v případě, kdy být musí, dopravce se dopouští přestupku, jelikož nezajistil řádné vedení záznamů.

Tachograf musí být namontován ve vozidle, na které se vztahuje nařízení (ES) č. 561/2006 nebo mezinárodní dohoda AETR. Tachografy nemusí mít ani ta vozidla, na která se nařízení vztahuje jen částečně. Všechny výjimky naleznete v článku 3 a 13 ve výše zmíněném nařízení.

Kdy je třeba mít ověřený tachograf?

Problém mohl nastat při kontrole STK. Technik totiž neměl jasně stanovené kontrolní úkony. Mohli jsme z nich vyčíst to, že se kontrolují pouze povinně osazené tachografy, ale i to, že jakýkoliv tachograf namontovaný ve vozidle musí plnit podmínky. Naštěstí vše bylo upraveno vydanou Instrukcí pro STK č. 3 (Věstník dopravy 2/2018) od ministerstva dopravy, které říká, že:
Nepovinný tachograf neplnící podmínky nařízení o tachografech, nehodnotí technik STK jako závadu.

Jak často tachografy ověřovat?

Nařízení č. 2016/799, požadavek 409 nařizuje:

Povinnost tachografy pravidelně ověřovat ve lhůtách nejpozději 2 let, a to pouze tachografy ve vozidlech, které jsou jimi povinně vybaveny.

Dále je potřeba tachograf ověřit, pokud:

  • dojde ke změně SPZ vozidla
  • dojde ke změně skutečného obvodu pneumatik
  • dojde k opravě nebo výměně tachografu
  • bude odchylka referenčního UTC času tachografu větší než 5 minut

Kde tachograf ověřit?

Tachografy se ověřují v autorizovaných metrologických střediscích (AMS) registrovaných ministerstvem.

Seznam míst naleznete např. zde.